• 2
  • 4
  • 5
  • 1
  • 3
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

2017 рік оголошено Роком Української революції 1917 – 1921 років

Українські книги-ювіляри 2017 року

  • Сковорода Г. С. (1722 – 1794) «Вдячний Еродій» (1787)

    Сковорода Г. С. (1722 – 1794) «Вдячний Еродій» (1787)

    230 років
  • Сковорода Г. С. (1722 – 1794) «Убогий жайворонок» (1787)

    Сковорода Г. С. (1722 – 1794) «Убогий жайворонок» (1787)

    230 років
  • Гулак-Артемовський П. П. (1790 – 1865) «Справжня Добрість» (1817), «Батько та син» (1827)

    Гулак-Артемовський П. П. (1790 – 1865) «Справжня Добрість» (1817), «Батько та син» (1827)

    200 років 190 років
  • Квітка-Основ’яненко Г. (1778 – 1843) «Маруся» (1832)

    Квітка-Основ’яненко Г. (1778 – 1843) «Маруся» (1832)

    185 років
  • Квітка-Основ’яненко Г. (1778 – 1843) «Конотопська відьма» (1837)

    Квітка-Основ’яненко Г. (1778 – 1843) «Конотопська відьма» (1837)

    185 років
  • Шевченко Т. Г. (1814 – 1861) «Гайдамаки» (1842)

    Шевченко Т. Г. (1814 – 1861) «Гайдамаки» (1842)

    175 років
  • Куліш П. О. (1819 – 1897) «Чорна рада» (1857)

    Куліш П. О. (1819 – 1897) «Чорна рада» (1857)

    160 років
  • Вовчок Марко (1833 – 1907) «Народні оповідання» 2-й том (1862)

    Вовчок Марко (1833 – 1907) «Народні оповідання» 2-й том (1862)

    155 років
  • Пчілка Олена (1849 – 1930) «Товаришки» (1887)

    Пчілка Олена (1849 – 1930) «Товаришки» (1887)

    130 років
  • Українка Леся (1871 – 1913) «Русалка» (1887)

    Українка Леся (1871 – 1913) «Русалка» (1887)

    130 років
  • Грабовський П. А. (1864 – 1902) «Доля» (1897)

    Грабовський П. А. (1864 – 1902) «Доля» (1897)

    120 років
  • Франко І. Я. (1856 – 1916) «У кузні» (1902)

    Франко І. Я. (1856 – 1916) «У кузні» (1902)

    115 років
  • Українка Леся (1871 – 1913) «Камінний господар» (1912)

    Українка Леся (1871 – 1913) «Камінний господар» (1912)

    105 років
  • Хвильовий М. (1893 – 1933) «Вальдшнепи» (1927)

    Хвильовий М. (1893 – 1933) «Вальдшнепи» (1927)

    90 років
  • Бажан М. П. (1904 – 1983) «Смерть Гамлета» (1932)

    Бажан М. П. (1904 – 1983) «Смерть Гамлета» (1932)

    85 років
  • Трублаїні М. П. (1907 – 1941) «Шхуна Колумб» (1937)

    Трублаїні М. П. (1907 – 1941) «Шхуна Колумб» (1937)

    80 років
  • Гончар О. Т. (1918 – 1995) «Таврія» (1952)

    Гончар О. Т. (1918 – 1995) «Таврія» (1952)

    65 років
  • Бажан М. П. (1904 – 1983) «Батьки й сини» (1957)

    Бажан М. П. (1904 – 1983) «Батьки й сини» (1957)

    60 років
  • Гончар О. Т. (1918 – 1995) «Перекоп» (1957)

    Гончар О. Т. (1918 – 1995) «Перекоп» (1957)

    60 років
  • Загребельний П. А. (1924 – 2009) «Дума про невмирущого» (1957)

    Загребельний П. А. (1924 – 2009) «Дума про невмирущого» (1957)

    60 років
  • Стельмах М. П. (1912–1983) «Як журавель збирав щавель» (1957)

    Стельмах М. П. (1912–1983) «Як журавель збирав щавель» (1957)

    60 років
  • Драч І. Ф. (1936) «Соняшник» (1962)

    Драч І. Ф. (1936) «Соняшник» (1962)

    55 років
  • Симоненко В. А. (1935 – 1963) «Тиша і грім» (1962}

    Симоненко В. А. (1935 – 1963) «Тиша і грім» (1962}

    55 років
  • Гуцало Є. П. (1937 – 1995) «З горіха зерня» (1967)

    Гуцало Є. П. (1937 – 1995) «З горіха зерня» (1967)

    50 років
  • Гончар О. Т. (1918 – 1995) «Бригантина» (1972)

    Гончар О. Т. (1918 – 1995) «Бригантина» (1972)

    45 років
  • Стельмах М. П. (1912 – 1983) «Літо – літечко» (1972)

    Стельмах М. П. (1912 – 1983) «Літо – літечко» (1972)

    45 років
  • Трублаїні М. П. (1907 – 1941) «Крила рожевої чайки» (1972)

    Трублаїні М. П. (1907 – 1941) «Крила рожевої чайки» (1972)

    45 років
  • Загребельний П. А. (1924 – 2009) «Я, Богдан» (1982)

    Загребельний П. А. (1924 – 2009) «Я, Богдан» (1982)

    35 років
  • Малик В. К. (1921 – 1998) «Князь Кий» (1982)

    Малик В. К. (1921 – 1998) «Князь Кий» (1982)

    35 років
  • Тичина П. Г. (1891 – 1967) «Лісові дзвіночки» (1982)

    Тичина П. Г. (1891 – 1967) «Лісові дзвіночки» (1982)

    35 років

Календар подій

Міжнародний день грамотності

 8 вересня  у свiтi відзначають Міжнародний день грамотності (International Literacy Day).

 ООН вважає грамотність і тривалість життя людини однаково важливими характеристиками життя народу. Протягом останніх десятиліть спостерігається значний прогрес у розповсюдженні грамотності. Зокрема, у 1950 році в половині країн світу 50% або більше дорослого населення (старших 15 років) були неграмотними. На сьогодні такий стан справ існує лише у 25 країнах світу, у решті країн рівень неграмотності населення в середньому не перевищує 10%. У 1970 році лише двоє з трьох жителів нашої планети були освіченими, у 1990 році — троє з п’ятьох, а станом на 2006 рік — четверо з п’ятьох.  Освічених людей із кожним роком стає все більше й більше, але боротьба з неуцтвом залишається надзвичайно складною і масштабною проблемою.

 На сьогодні майже 4 мільярди людей на нашій планеті все ще не вміють читати й писати. Станом на 2006 рік 771 мільйон дорослих є неосвіченими, дві третини з них – жінки, а приблизно 100 мільйонів дітей не ходять до школи. У свою чергу, дві третини неписьменних проживають тільки в дев'яти країнах світу, причому на Індію припадає 34% від загального числа, на Китай - 11%. Найбільше число людей, які не вміють читати і писати, живуть у Південно-Східній Азії, в Африці на південь від Сахари і в арабських державах - тут вміють читати і писати лише шестеро з кожних десяти повнолітніх (дві третини чоловіків і половина жінок). Крім того, величезна кількість і дітей, і молоді, і дорослих людей, охоплених шкільними й іншими освітніми програмами, якi не відповідають рівню, необхідному для того, щоб їх можна було вважати освіченими в умовах сьогоднішнього світу, який з кожним роком стає все складнішим.

 Традиція щорічно відзначати Міжнародний день грамотності започаткована рекомендацією Всесвітньої конференції міністрів освіти з ліквідації неграмотності, що відбулася в Тегерані (Іран) у вересні 1965 року. Саме ця конференція рекомендувала оголосити 8 вересня, дату урочистого відкриття конференції, Міжнародним днем грамотності та святкувати його щорічно в усьому світі.

 Цікавий збіг: саме 8 вересня 1636 року вважається й датою заснування одного з найкращих вузів світу – Гарвардського університету у США.

 Починаючи з 1966 року ЮНЕСКО відзначає Міжнародний день грамотності, за рішенням 14-ї сесії Генеральної конференції, намагаючись саме в такий спосіб привернути увагу свiтової спiльноти й мобілізувати міжнародну суспільну думку, щоб збудити його інтерес і досягти активної підтримки зусиль, спрямованих на розповсюдження грамотності – однієї з головних сфер діяльності ЮНЕСКО, починаючи з часів її першої Генеральної конференції в 1946 році.

 «Кожного року, 8 вересня, ми вшановуємо грамотність як право людини, як фактор ствердження честі й гідності людини, як основу для соціального прогресу і сталого розвитку», – нагадує Генеральний директор ЮНЕСКО Ірина Бокова у своєму зверненні з нагоди Міжнародного дня грамотності.

 Сприяння поширенню грамотності має бути в центрі нового порядку денного, зазначає Ірина Бокова, додавши, що розширюючи права і можливості кожної людини, грамотність сприяє сталому розвитку суспільства в усіх напрямках – від покращення якості охорони здоров'я та забезпечення продовольчої безпеки до викорінення бідності та забезпеченню гідної праці. 

 Мета Міжнародного дня грамотності — відзначити, що бути грамотним важливо для кожної людини та суспільства в цілому. Грамотність є базовим фактором сталого розвитку, однією з головних умов подальшого здобуття більш обширних знань, навичок, поглядів і цінностей, які є вкрай необхідними для створення сталих суспільств.

  Цього дня присуджуються спеціальні премії ЮНЕСКО (в сумі 15 тис. дол. кожна), якими відзначають найбільш ефективні ініціативи по боротьбі з неписьменністю. Передусім це проекти в країнах Північної Африки, Південно-Східної Азії, Латинської Америки. Також у цей день проводяться конференції та злети вчителів, вшановують найвидатніших педагогів, а також всіх, хто навчає дітей і молодь та розповсюджує грамотність. Як відзначають експерти, грамотність для всіх – дітей, молоді та дорослих – ще не до кінця досягнута мета. Боротьба з неграмотністю як і раніше залишається завданням величезного масштабу й складності.

 За даними ЮНЕСКО, якби всі жінки отримали початкову освіту, то дитяча смертність скоротилася б на одну шосту, а материнська — на дві третіх. Якби всі дівчатка Південної й Західної Азії, а також Африки на південь від Сахари, отримали початкову освіту, кількість дитячих шлюбів зменшилася б на 14%; якби ж вони здобули середню освіту — на 64%.

 ЮНЕСКО вважає грамотним людьми, здатних прочитати і написати (а також зрозуміти) просте речення про його повсякденне життя. Держави світу по-різному визначають термін «грамотність». Наприклад, в десятках країн (наприклад, в Афганістані, Мозамбіку та Алжирі) - це здатність «прочитати лист або газету», на острові Аруба - «прочитати простий текст і написати лист». У Буркіна-Фасо грамотною вважається будь-яка людина, яка заявить про це. У Лаосі знання букв недостатньо - грамотна людина має вміти читати, писати і робити прості арифметичні дії. У Латвії грамотною вважається людина, яка здатна тільки читати. У Македонії в розряд грамотних автоматично зараховується громадянин, який закінчив три класи початкової школи. На Філіппінах і в Саудівській Аравії додатково уточнюється, що грамотною може вважатися людина, здатна отримувати інформацію (наприклад, це сліпі, які вміють читати тексти, надруковані шрифтом Брайля). У деяких країнах (в основному, франкомовних) грамотний лише той, хто читає і пише по-французьки (або по-арабськи в Сирії), у більшості держав світу для цього достатньо володіти будь-якою мовою. 

 Грамотність є тим фундаментом, на якому будується подальший розвиток особистості. Тiльки грамотність сьогодні залишається тим критерієм, за яким людину можна назвати освіченною і культурною. 

 «Грамотність є одним з основних прав людини і основою всіх форм освіти і навчання протягом усього життя. Грамотність перетворює життя людей, дозволяючи їм робити усвідомлений вибір і розширюючи права і можливості осіб, з тим щоб вони ставали носіями змін ....» -  Ірина Бокова, Генеральний директор ЮНЕСКО.

Хостинг от Макхост

Наші контакти

Go to top