Календар подій

275 років від дня народження Франсіско-Хосе де Гойї (1746 – 1828), іспанського живописця, гравера

goyaФрансіско-Хосе де Гойя — іспанський живописець і гравер. Франсіско Хосе де Гойя народився 30 березня 1746 р. у невеличкому містечку Фуэндетодос, біля Сарагоси. Батько був майстром, який займався позолотою, мати - дочка зубожілого дворянина.

 У 1760 р. у віці 14 років він вступив на навчання до художника Хосе Лухана. Щоб уникнути переслідування Гойя втік до Мадриду, де навчався у Антона Рафаеля Менгса, художника, популярного при іспанському королівському дворі. Далі Гойя декілька раз намагався вступити до Королівської академії художніх мистецтв, але йому було відмовлено у вступі. У 1771 році він виборов друге місце в художньому конкурсі, організованому містом Парма. Пізніше цього ж року він повернувся до Сарагоси, де намалював фрески в кількох храмах міста.

 Близько 1773 р. Гойя навчався в Мадриді у Франсіско Байєу, і працював у нього в майстерні. Байєу був тоді офіційним придворним художником короля Карла IV.

 За протекцією Байєу Гойя виконав для Королівської шпалерної мануфактури в 1776-1780 рр. 45 панно, які служили зразками (картонами) для гобеленів та отримав постійну роботу на фабриці. Ці роботи принесли Гойї популярність. У 1780 р. Гойя був прийнятий при дворі і написав портрет короля, картину в академічному стилі «Розп'яття» і став членом Королівської Академії (з 1785 р. віце-директор, а з 1795 р. - директор її живописного відділення), а в 1786 р. був призначений придворним живописцем Карла IV і з 1799 р. його першим живописцем.

 Він працював на куполі Ермітажу в Сан-Антоніо-де-ла-Флоріда; він малював короля та королеву, королівську родину, портрети принца та принцеси та багато іншої знаті. Його портрети відрізняються своєю несхильністю до лестощів і, особливо у випадку з фамільним портретом «Родина Карлоса IV» (1800—1801 рр., музей Прадо), помітний брак візуальної дипломатії. Портрети Гойї як великі парадні, так і більш камерні інтимні, дивно різноманітні за прийомами і в більшості своїй глибокі і переконливі в характеристиці. Не випадково майстер вважав себе учнем Веласкеса. У 1791 р. Гойя познайомився з герцогинею Альба, яка стала його коханою і покровителькою. Він писав її портрети багато разів; дві найзнаменитіші з них - «Маха оголена» (бл. 1797 р.) і «Маха одягнена» (бл. 1802 р., музей Прадо). Після її смерті створює «Маху на балконі» (близько 1816 р., Метрополітен-музей, Нью-Йорк).

 В 1792 р. Гойя почав працювати над своєю першою великою серією офортів «Капрічос» (закінчена до 1799 р.) - сатирою на політичні, соціальні та релігійні порядки. У 1798 р. Карл IV доручив Гойї розписати купол своєї заміської церкви Сан Антоніо де ла Флорида. Фрески церкви - видатний пам'ятник монументального мистецтва не тільки XVIII століття, а й усієї фрескового живопису після великих майстрів XVI століття. Продовжуючи традиції знаменитого венеціанського майстра-декоратора XVIII століття Д. Б. Тьєполо, Гойя зумів бути оригінальним і сміливим у вирішенні великої масової сцени у фресці куполи церкви, внісши до неї драматизм і справжній подих життя.

 Через рік після створення фресок Сан Антоніо була надрукована серія офортів «Капрічос». У ній з приголомшливою силою постає вся Іспанія тієї епохи. Побоюючись переслідування інквізиції, художник підніс офортні дошки королю, не зрозумівшому їхній істинний сенс.goya1

 У портретах цих років художника все більше цікавлять душевні переживання і настрої людини. Вся увага зосереджена тільки на обличчі й очах, здатних виразити внутрішній стан людини. Меншу роль відіграють поза і жест.

 Після смерті дружини і одруження сина Гойя залишився зовсім один. У ці надзвичайно важкі для Гойя роки, він жив на самоті в заміському домі «КІНТО дель Сордо» (тобто«Будинок Глухого»), стіни якого розписав олією (1820-1823 рр., розпис знаходяться зараз в музеї Прадо ).

 Він знайомиться з Леокадія де Вейс, дружиною підприємця Ісідро Вейса, яка потім розлучається з чоловіком. У неї народилася дочка від Гойї, яку назвали Росаріта. Побоюючись переслідувань з боку нового уряду Іспанії, в 1824 році Гойя разом з Леокадія і маленькою Росарітою виїхав до Франції, де провів свої останні чотири роки життя.

 У вигнанні він пише портрети своїх друзів-емігрантів. Незважаючи на сліди глибоких переживань, у портретах цих є умиротворення, прийняття життя. Немає сумніву, що цей настрій було співзвучно самому Гойї, що зумів зберегти до кінця днів віру в душевну стійкість і гідність людини.

 Він освоює нову тоді техніку літографії і робить серію, присвячену бою биків: «Бордоські бики», 1826 р. і картину «Молочник з Бордо» (1827-1828 рр.). З цього часу вплив Гойї на художню культуру починає набувати загальноєвропейське значення.

 Повернувся Гойя до Іспанії у 1826 році після чергового періоду хвороб. Незважаючи на теплий прийом, він знову поїхав у Бордо (Франція), де й помер в 1828 році у 82-річному віці.

 Основна маса унікальних мідних пластин, вигравіруваних Гойєю, зберігається в Королівській Академії Образотворчих Мистецтв Сан-Фернандо в Мадриді. За життя художника його офорти не були широко відомі. «Лиха війни» і «Прислів'я» були вперше видані Академією Сан-Фернандо лише в 1863 році, через 35 років після його смерті.

 Вклад, внесений Франсіско Гойя у різні види і жанри живопису і графіки, значний: близько 700 картин, 500 малюнків, 250 офортів. І до якої б області майстер не звертався, його творчі рішення відрізнялися своїм особливим, оригінальним баченням світу.

Час показав, що Франсіско Гойя був найвидатнішим іспанським художником з часів так званої іспанської золотої доби (XVI—XVII ст.). Дякуючи талантові і сміливості він створив нове обличчя живопису. Гойя надихнув художників свого та наступного століття: Делакруа, Мане, Мунка, символістів, імпресіоністів, фовістів, сюрреалістів, але в першу чергу Пабло Пікассо.

 Франсіско Гойя як художник випередив свій час настільки, що його роботи майже завжди здаються нам створеними нашим сучасником. За винятком небагатьох робіт, вся його творчість - сміливий пошук, справжнє новаторство, соціальне і революційне.

Phrancisco Hose De Goya (1)
Phrancisco Hose De Goya (3)
Phrancisco Hose De Goya (2)
0001

Go to top